Na twintig jaar brengt Ludovico Einaudi terug een solo piano-album uit. Hij is een van de meest gestreamde klassieke artiesten van alle tijden en schreef soundtracks voor films als ‘Les Intouchables’ en ‘Nomadland’. De meester van het postmodern, klassiek minimalisme keert eindelijk terug naar de essentie. Geïnspireerd en gedwongen door de vele lockdowns ging Ludovico Einaudi achter zijn piano zitten en schreef hij het album Underwater. De titel is een metafoor voor een dimensie die geen invloed krijgt van buitenaf. Ook hier weer komt het aspect van de coronapandemie boven. Einaudi voelde geen grenzen tussen zichzelf en de piano waardoor de muziek ongekunsteld uit zijn vingertoppen vloeide. Dat album zelf komt later in januari uit, maar vandaag brengt hij ons al de vierde single ervan: “Rolling Like a Ball”.
Een reeks van zwevende noten zetten de compositie in. Het is typisch Einaudi om liggende basakkoorden op te vullen met zwierige, bijna geïmproviseerd aanvoelende melodieën. Hij wijkt in “Rolling Like a Ball” niet af van dit principe en borduurt dus verder op wat hij als geen ander goed kan. In zijn stukken weet hij telkens de juiste snaar aan te raken. Het nummer bestaat uit twee delen waar het eerste deel bescheiden groter is dan het tweede. Na een seconde stilte in de helft vertraagt Einaudi het tempo en de intensiteit. ‘Dromend op een druilerige dag’ lijkt ons hier wel een gepast cliché. Er is niets spannends of vernieuwends aan het nummer. Het is Ludovico Einaudi in zijn puurste vorm: een bewezen recept dat nogmaals bevestigd wordt.
Underwater verschijnt op 21 januari 2022 op Decca. Ludovico Einaudi geeft 3 maart 2022 een concert in de Bozar in Brussel en 5 maart 2022 in het Capitole in Gent. Beide shows verkochten razendsnel uit.